شــــَــبــــابْ مـــــــْصـــــر
هييييييييييه هييييييييييه كل المنتدى هيروح الجنينه  >
مرحبااً بك فى منتدى شباب وبنات كووول يازائر يسعدنا ويشرفنا بانضمامك معنا فى اسرة منتدى شباب وبنات كووول ونتمنى لـك وقت ممتع معناا
هييييييييييه هييييييييييه كل المنتدى هيروح الجنينه  >
مرحبااً بك فى منتدى شباب وبنات كووول يازائر يسعدنا ويشرفنا بانضمامك معنا فى اسرة منتدى شباب وبنات كووول ونتمنى لـك وقت ممتع معناا
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

`·.¸¸.·´´¯`··._.· (منتدي يقوم بتجميع شباب وبنات دول العالم ) `·.¸¸.·´´¯`··._.·`

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

هييييييييييه هييييييييييه كل المنتدى هيروح الجنينه

كاتب الموضوعرسالة
سندريلا
عـُـضـو نــشــِــيـط
عـُـضـو نــشــِــيـط
سندريلا

عدد مساهماتى : 121
انثى
الدولة : هييييييييييه هييييييييييه كل المنتدى هيروح الجنينه  Male_e10
العمل/الترفية : هييييييييييه هييييييييييه كل المنتدى هيروح الجنينه  Studen10
المزاج : هييييييييييه هييييييييييه كل المنتدى هيروح الجنينه  Chocol10
الهواية : هييييييييييه هييييييييييه كل المنتدى هيروح الجنينه  Travel10

هييييييييييه هييييييييييه كل المنتدى هيروح الجنينه  Empty
مُساهمةموضوع: هييييييييييه هييييييييييه كل المنتدى هيروح الجنينه    هييييييييييه هييييييييييه كل المنتدى هيروح الجنينه  Icon_minitime1الأحد أغسطس 22, 2010 1:03 pm

الساعة الرابعة و النصف صباحاً فى صباح أول أيام الإجازة الصيفية :
الحاج جنوه خارج من الحمام وماسك الفوطة بينشف وشه وماسك جنبه الشمال وعمال يطرقع بالقبقاب الخشب (بعد كل العز إلى ف البيت الكبير وبرضة الحاج لسة لابس القبقاب الخشب بتاع زمان ) وداير يفتح ف الشبابيك و الأبواب ف البيت وف أوض النوم بتاعة البنات و البنين وهو يردد
(الله أكبر الله أكبر - أشهد أن لا إله إلا الله - أشهد أن محمداً رسول الله - حى على الصلاة حى على الفلاح - قد قامت الصلاة قد قامت الصلاة - الله أكبر الله أكبر - لا إله إلا الله)..............و الكل يغط فى نوم عميق من جراء السهر أمام ومع كل المفسدات ف البيت الكبير
فيرى قبطان خارج م المعمل و هو لا يكاد يرى أمامه متر ويصيح كأرشميدس :وجدتها ياحاج وجدتها "
الحاج : هى إيه دى إلى وجدتها ع الصبح الناس تقول يافتاح ياعليم يارزاق ياكريم وإنت عامل غارة وجدتها وجدتها ..... ......
قبطان يا حاج بقولك خلاص ياحاج دخلت التاريخ من أوسع أبوابه خلاص ياحاج عملت إختراع هايل
الحاج: إتحفنى يا خويا
قبطان : خلاص ياحاج قدرت أحول الماء إلى ثلج بوضعه فى الفريزر ياحاج ...........شفت أنا شاطر إزاى !!!!!!!!!!!!!!
الحاج: لا حول ولا قوة إلا بالله العلى العظيم ,,ربنا يشفيك يا قبطان يا أخويا
طب يالا روح صحى إخواتك عشان يصلوا الفجر
...................................
وفى جناح البنين ................
شريف نايم صاحى وهيغمى عليه من كتر التدريب على النداء على اليسا فى المنام ( اليسا احد المغنيات العرب وكل يوم يصحى من النوم على ممكن رقم موبايلك من اجل تعارف شفاف )
نايم ع السرير ورابط ف طرف إيديه طرف الحبل إلى مربوط ف الموبايل بتاعه وعمال يهلوس : يالا ..يالا ياجدعان . .اليسا هتكلمنى ع التليفون وعمال يزعق فين ميزدانهارده يا اليسا
ف الغرفة الثانية جلال لابس شورت باللون الفحلقى الغامق و فانلة بحمالات وعمال يقول : واح إنين ..هوب ..هوب ..واح إنين ....هوب هوب صباح الفل ياحجوج ماتيجى تفك عضلاتك شوية ؟؟
الحاج : يابنى روح إتوضى بلاش مسخرة وكلام فارغ ع الصبح علشان تلحق الصلاة غرفة جولد......29 ورقة بلوك نوت ع الحيط مليانة نمر تليفونات ومواعيد و هو ماسك الموبايل و ع الودن التانية سارق خط التليفون بتاع الحاج م المكتب و هات يامواعيد (أيوة ياسوسو ((لالا لا ..بلاش النهاردة أصلى مش فاضى )) ...أيوة ياتوتو (( أه أه ممكن بكرة بعد الساعة 12 الصبح))
الحاج : إنت مش هتبطل بقة الحكايات دى ؟
جولد: ياحج ما أنتعارف إن كل دة كلام ف الهواء بضحك بيه ع البنات و هما فرحانين بكدة
إستنى بس ياحاج علشان أعرف أنظم إجازاتى مع البنات دى كلها ياحاج لحسن باين عليا كدة هتلخبط وبعدين هعمل زى محمد فوزى ف الفيلم وكلهم يفرقعونى مرة واحدة .............
الحاج:"وهو يضرب كف بكف" عليك العوض ومنك العوض يارب ف الواد دة .....
بودى : يرتدى بدلة خاصة وطربوش ع الموضة و يمسك فى يده سلسلة المفاتيح الذهب ويقول للحاج: ياحاج إنت عارف إنى رايح أزور أخوالى التراكوة أصلهم مش بيحبوا يشوفونى لابس اليونيفورم بتاع البيت الكبير بيفكرهم بأيام .....................................
الحاج: مفهوم ..مفهوم يا بودى.بس تحصلنا ع الجونينة مع إخواتك
بودى : حاضر ياحاج
كوبرا : خلاص ياحاج باين عليا هسيبكوا خلاص . ........
"طول الليل و النهار ع النت بيشوف مواقع كرة القدم العالمية"
وعمال يقول : الدورى الإيطالى ...لا لا لا لا الدورى الإنجليزى ..............لا لا لا لا دورى أسبانيا ,,,,,,,,,,,,,,,لالالالالا خلاص هروح أدرب فريق كوالا لمبور .........فرصة العمر
لاف ستورى: يدخل إلى البيت مع الفجر و هو يلهث وراء الحاج : مش قلت لك ياحاج تكلملنا حد من معارفك ف الجيش علشان أنزل الأجازة كلها . ...أهوأنا يادوب نازل 48 بالعافية .ينفع كدة ياحاج ؟؟؟؟؟ أنا معترض على أسلوب معملتك ليا
الحاج : شوف يالاف: إنت عارف إن أنا أقدر أكلم حد من معارفى الكبار بس أنا عايزك تعتمد على نفسك .............مش تعتمد عليا .فاهم يا ولد؟؟؟

.................................................
فى جناح البنات ...................
جارة أول من صحى وراحت تطمن على اللبس إلى عملته وشافت الحاج فقالتله :
ها ياحاج نمت كويس شايفاك ماسك جنبك ؟؟؟
أقولك .......اما أروح أشوفلك البت طومه تلاقيها عندها لبخة ولا لزقة من الحاجات إلى عمالة تشتغل فيها دى ألف سلامة عليك ياخويا
فى سرها جارة تقول: يقطعنى......... الحاج لو جراله حاجة من نومة الأرض دى علشان فصل القطن مش هسامح نفسى أبداً ..........دة مهما كان برضة الحاج

الحاج: ها ياجاره أخبار إخواتك أيه ؟؟؟.و الفساتين إلى عملتيها لهم أخبارهاإيه ؟؟
جارة : "ونظراتها زائغة ليكون حد من إخواتها لابس وخارج من أوضته ولا حاجة تبقى مصيبة" كله تمام ياخويا ............ما يجيى بعد زوقك ياحاج .ربنا يخليك لينا يارب ...."نهارى أسود لو عرف إنى غيرت القماش تانى بعد ما بدله و ضرب الواد جلال"
أه بالمناسبة ياحاج ....بس يمكن كدة يعنى تلاقي لون القماش متغير حبتين م الغسيل ماتاخدش بالك ياحاج ...عادى يعنى ..أنا برضة إتصرفت ...ماإنت عارف عيوب الصناعة و الصبغة بتاعة الألوان ياخويا
الحاج: " ويبدو عليه إنه أكلها بمزاجه " ماشى يا جارة المهم إنهم كلهم يكونو اعندهم لبس جديد ف الأجازة و السلام
سمسمه و طومه وسان شاين كل منهم ترتدى زى هندى غريب و عاملة ضفيرة طويلة مش عارفة جايبينها منين ............المهم
سمسمه : يالا يابنات قدامى ع المطبخ علشان نعمل سندوتشات الفطار و نشوف هنعمل إيه ع الغداء النهاردة ...............مش النهاردة برضه يومنا ف المطبخ ..؟|؟؟؟
الجمل بكل إنفعال: يانهار مش فايت ...سندوتشات إيه ............إلحق ياحاج دول هيرجعونا تانى لأيام المدارس ........لا لا لا أنا موصى على أكلة سمك وجمبرى وكبوريا من إسكندرية إنماإيه ياحاج !!!!!!!!!!!!!عدالةواللهى العظيم ................
.............................
..............................
.................................
يذهب الجميع إلى إداء صلاة الفجرد و بعد العودة من الصلاة قامو اجميعاً بالتوجه إلى غرفة مكتب الحاج فى مدخل البيت أمام البهو الكبير فى إنتظار المصروف

الحاج : طبعاً إنتوا عارفين إن إحنا بنصرف من التركة إلى ورثناها .............يعنى ميراث شرعى
...............يعنى الولد هياخد عيدية مصروف البنت ...........ها حد عنده إعتراض؟؟!!

يلقى الكلمة ويرمق البنات بنظرة لها معنى : وهو يعرف أنهم سيتزمرن"
تقوم أم نص لسان تبرطم وتقول: أه ياسلام ياخويا .....قال ماشى ع الشرع قال ...واللهى أنا عارفه إن الفلوس بتيجى لحدد عندناو تقف و هو عمال .....إشى فيلا ف الشمالى و عزبة ف الجنوبى وإشى أبصر إيه و مادرك إيه و زلموكات إيه ...............إمتى بقة الواحدة تتجوز و تغور من هنا و تطالبه بميراثها الشرعى وأعمل زى جارة ...............
وهنات تتمتم جارة ( قل أعوذ برب الفلق)
وتجرى تبوس إيد الحاج و تقوله " مش النهاردة ياحاج برضة هنعزم أهل خطيبى ع الغداء ...؟؟
الحاج : مش قلنا إن ده عريس بومة ووشه يقطع الخميرة من البيت وبعدين أبوه هرب لما يتصل بيا الأول هيا الحكاية إيه سايبة .. زى الحلاوة الطحينية .. ما تجيبى الرشيدى الميزان
فى اكـس دى: يا سلام عليك يا حاج وعلى الفاصل الإعلانى أنا برضه بأقول نجرب إيريال فى الغسيل وكفاية المسحوق السايب ده الهدوم بتطلع مبقعة أكتر ما بنبقى قالعينها ..
الحاج : إش فهمك إنتا فاقبطان هباب إنتا فى الأمور دى ..
شريف : أيوة صحيح يا وله إنتا إش فهمك ما تيجى تمسك المصروف بدل الحاج أحسن .. إخصمله مصروف يومين يا حاج والزيادة دى وزعها علينا إحنا عشان يتعلم الأدب ..
الحاج : بلاش المسامح كريم على العموم مصروف النهاردة للولد 50 قرش والينت 25 قرش ..
زياد ولم يحتمل الصدمة يا حاج مين قالك إن أنا عايز أشترى شيبسى أنا عايز مصروف يا حاج
الحاج : مصروف إيه يا وله ما إنتا واكل شارب نايم مستحمى مستغطى ماسك موبايل كمان وحاطط عليه نغمة البت الهيفا بتاعت أبوس الواو ..
شريف : بوس الواوا دح ..
الجميع : يا سلام على الواوا يا ريتنى كنت واوا
الحاج : نهايته هو ده المصروف وبعدين شوفوا عددكم وكمان البيت كان لسا خربان قريب وكفاية التصليحات اللى إحنا عملناها ..

بسبوسه تخرج من غرفتها فيصيح الجميع : يانهار إسود ياحاج ..عفريت ..عفريت ...إلحق ياحاج

تضحك طومه بصوت عالى جداً .عفريت إيه ياجاهلة إنتى وهى .............دة ماسك
بصوا بقة : أنا عملت الماسك دة من طين معجون بفول سودانى عليه شوية طحينة و بعدين شريحة من عرف ديك عمره شهرين و عجنتعليهم شوية لبان دكر و قلبتهم بريشة من ديل هدهد يتيم مع شوربة فرخة أرملة
وعلى فكرة نفرتيتى هتفضل كدة ساعتين على الاقل لغاية ماتقدر تغسل وشها وبعدين هتشوفوا النتيجة .إيش فهمكوا إنتو ياجهلة ف الحاجات دى

................................
على باب الجونينة :
يقف الحاج بالسوبر جيت إلى جابه للعائلة علشان يوديها الجونينة
و يبدو أن الإنتظار سيطول .......................ف على الفور قام بالإتصال بمدير الجونينة على المحمول وقاله .....................فراح الرجل فاتح باب خاص لد*** الحاج و عائلته
وقبل الد*** تسمع أصوات هرج وهتافات .."خناقة..خناقة" إلحق ياحاج دة سحيم فيها ياحاج إلحق
ويهرع الحاج إلى هناك فيرى بودى ماسك ف رقبة جولد وعمال يقوله: خلاص يعنى ..بنات الدنيا خلصت ,,مالقيتش غير بنات المحلة ,,عمال تعا** فيهم وعايز تلضم مع واحد كمان منهم ؟؟؟؟
الحاج .إنت يا جو...............
جولد: " وهو موقن أنه سيأكل بعقل الحاج حلاوة" أهدى بس ياحاج ....دة الواد دة مش فاهم حاجة دى ياحاج بنت زميلتى شغالة ف مصنع للغزل و النسج وكنت موصيها تجيبلك بدلتين كدة على زوقك وكام بنطلون ليا ...بس أدى كل الحكاية

داخل الحديقة
من سيغرق فى جزيرة الشاى
إيه إلى حصل عند القرود
مين تاه م الحاج هناك
الزرافة عضت صباع مين
سنلتقى بعد قليل

هييييييييييه هييييييييييه كل المنتدى هيروح الجنينه
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» كيف تعرفت على المنتدى هذا
» عسل المنتدى عند رقم7